Obsah článku:
- Čo je SEO a prečo je dôležité pre WordPress
- Kvalitný SEO plugin pre WordPress je základ
- 1. Optimalizujte svoje tituly a metapopisy
- 2. Optimalizuj web pre mobilné zariadenia
- 3. Buduj kvalitné spätné odkazy – linkbuilding
- 4. Propaguj web na sociálnych sieťach
- 5. Optimalizácia rýchlosti – využívaj rýchly hosting pre WordPress
- 6. Optimalizuj SEO obrázkov
- 7. Použi interné prepojenie
- 8. Písanie vysoko kvalitného obsahu
- 9. Vytvor sitemapu a odošli ju do vyhľadávačov
- 10. Optimalizácia kľúčových slov
- 11. Optimalizácia nadpisov (H1, H2, H3)
- 12. URL adresu vytvor v správnom tvare
- Buď trpezlivý, vybudovať kvalitné WordPress SEO chce čas
Čo je SEO a prečo je dôležité pre WordPress
SEO je skratka pre Search Engine Optimization – optimalizácia pre vyhľadávače.
Je to súbor techník a stratégií, ktorých cieľom je zlepšiť viditeľnosť a umiestnenie webovej stránky vo výsledkoch vyhľadávania (SERP) vo vyhľadávačoch ako je Google, Bing či Yahoo.
Kvalitne vypracované SEO pomáha ľuďom ľahšie nájsť váš web na internete, keď hľadajú informácie súvisiace s vašim podnikaním, produktom alebo službou, ktorú poskytujete.
WordPress natívne podporuje SEO – avšak na dosiahnutie optimálnych výsledkov je potrebné implementovať pokročilé SEO techniky.
Kvalitný SEO plugin pre WordPress je základ
Prvým krokom k vylepšeniu SEO vášho WordPress webu je pridať/nainštalovať SEO plugin, ktorý značne urýchli a uľahčí implementáciu SEO.
Existuje mnoho skvelých SEO pluginov pre WordPress. Ja osobne používam a odporúčam Rank Math SEO plugin a jeho platenú PRO verziu. Všetko potrebné pre základné SEO však zvládnete aj s bezplatnou verziou tohto pluginu.
Rank Math SEO
Ide o komplexný SEO plugin, ktorý ponúka veľmi podobné funkcie ako všetky konkurenčné SEO pluginy, medzi ktoré patrí napríklad rozšírenejší Yoast SEO plugin či All In One SEO.
Nedá sa presne povedať, ktorý plugin je ten najlepší. Všetky majú veľmi podobné funkcionality, každý developer ti pravdepodobne odporučí to svoje.
Na čom sa však určite všetci zhodneme je to, že:
Je v podstate úplne jedno, aký nástroj resp. SEO plugin použiješ. Treba si uvedomiť, že je to stále len nástroj. A nástroj je len taký dobrý a užitočný, ako človek, ktorý s ním pracuje – a vie ho dôkladne nastaviť a využiť.
Poďme sa teraz pozrieť na to, aké sú kľúčové faktory ovplyvňujúce WordPress SEO a ako docieliť lepšie výsledky vo vyhľadávaní a vybojovať si lepšie pozície.
Tu sú praktické tipy:
1. Optimalizujte svoje tituly a metapopisy
Tituly a metapopisy stránok alebo článkov sú extrémne dôležité. Nielen preto, že ovplyvňujú SEO webu. Sú to totiž častokrát aj prvé texty, ktoré potenciálny návštevník/zákazník uvidí vo výsledkoch vyhľadávania.
Je preto veľmi dôležité, aby boli pútavé a presne vystihovali obsah stránky.
Nastavenie nadpisu a metapopisu pre vyhľadávače vieš urobiť pomocou pluginu priamo na danej podstránke/článku v záložke Rank Math SEO -> General -> Edit Snippet.
2. Optimalizuj web pre mobilné zariadenia
Tento krok je trochu technickejší, ale veľmi dôležitý. Web musí byť responzívny.
Podľa štatistík spoločnosti GlobStats už viac ako 53% používateľov navštevuje webové stránky práve z mobilu. Google uvádza, že až 70% vyhľadávaní webu sa uskutočňuje cez mobily.
Je teda jasné, že responzívny dizajn je v dnešnej dobe povinnosť, nie voľba.
Ak chceš, aby bol váš web úspešný, musíš sa uistiť, že webová stránka je optimalizovaná pre mobilné zariadenia.
Web musí mať responzívny dizajn, rýchlo sa načítavať a byť bez problémov použiteľný na dotykovej obrazovke. Presne takéto weby tvorím pre klientov na mieru.
3. Buduj kvalitné spätné odkazy – linkbuilding
Ďalší veľmi dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje celkové hodnotenie a WordPress SEO.
Spätné odkazy sú odkazy z iných webových stránok, ktoré odkazujú na tvoj web. Tým signalizujú vyhľadávačom, že web je kvalitný a dôveryhodný.
Čím väčšiu sieť kvalitných spätných odkazov máš, tým vyššie sa tvoj web bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Ešte raz zdôrazním, že je veľmi dôležité, aby to boli kvalitné spätné odkazy.
Získať spätné odkazy môžeš napríklad tým že budeš písať články na iných weboch a odkazovať na svoj web.
I keď je to už možno trochu zastaralé – to najmenej čo môžeš urobiť je pridať odkaz na web do veľkých katalógov ako napr. Zoznam, Azet či Zlaté Stránky.
Ak chceš, aby bol tvoj web umiestnený na SEO hodnotnejších weboch, je potrebné rozbiť prasiatko a investovať do platenej (PR) formy SEO.
4. Propaguj web na sociálnych sieťach
Tento tip je jedným z tzv. off-page seo techník, zlepšuješ SEO, ale nepriamo.
Každá solídna firma alebo podnikanie má dnes sociálnu sieť. Je jedno či je to Facebook, Instagram, Pinterest, alebo iná. Sociálne siete sú ideálne miesto ako propagovať podnikanie a získať nových zákazníkov.
Zdieľaj odkazy na články z webu, píš príspevky na sociálnych sieťach a odkazuj na web. Naopak propaguj sociálne siete na webe. Vytvor prepojenia.
V tomto tipe ide skôr o budovanie značky a povedomia o značke. Vysielaj sociálne signály, zdieľaj obsah, získavaj lajky či komentáre. Tieto signály naznačujú vyhľadávačom, že tvoj obsah je zaujímavý a relevantný.
5. Optimalizácia rýchlosti – využívaj rýchly hosting pre WordPress
Pomalé načítavanie webovej stránky je dnes hotová katastrofa.
Uisti sa, že sa tvoj web rýchlo načítava na všetkých zariadeniach. Nielen na počítačoch, ale aj na spomínaných mobiloch.
Rýchlosť webu na mobile je častokrát kameňom úrazu a zabúda sa naň. Otestovať rýchlosť webu vieš jednoducho napr. pomocou nástroja PageSpeed Insights od Google.
Výsledné skóre z týchto testov neber ako dogmu.
Nie je cieľom dosiahnuť 100 bodov. Ber to ako odporúčanie na ceste za rýchlejším webom. V konečnom dôsledku je dôležtié, aby bol web na „pocit“ rýchly, nie aby dosahoval vysoké skóre v testoch.
Už vieš, že rýchlosť webu je tiež dôležitý SEO faktor. Vyberte si preto hostingového providera, ktorý ponúka spoľahlivý a rýchly hosting.
Môj web beží a aj klientom odporúčam využívať rýchly a kvalitný hosting, optimalizovaný pre WordPress weby – od spoločnosti HostCreators.
6. Optimalizuj SEO obrázkov
Obrázky dokážu rapídne zlepšiť SEO webu, ale je dôležité ich správne optimalizovať pre vyhľadávače.
Nahratím obrázku na web to len začína. Aby sme dosiahli lepšie WordPress SEO, je potrebné obrázok aj optimalizovať z hľadiska SEO. Tu je pár jednoduchých tipov ako na to:
Ako optimalizovať SEO obrázku
- Použi relevantný názov súboru (obrázku) – namiesto „DSC00123.jpg“ použi napr. „cerveny-autobus.jpg“
- vyplň alternatívny text obrázku (alt text) – mal by byť krátky a presne opisovať to, čo je na obrázku
- v názvoch súborov daj prednosť spojovníku [-] pred podčiarkovníkom [_]
- vytvor obrázkový súbor Sitemap – toto za teba zabezpečí seo plugin
Veľmi dôležité je obrázkom optimalizovať aj veľkosť v kilobajtoch. Na tému minifikácie a optimalizácie obrázkov pre web som napísal tento podrobný návod, určite si ho prečítaj.
7. Použi interné prepojenie
Interné prepojenie alebo inak povedané – interné prelinkovanie.
Je to niečo podobné ako budovanie spätných odkazov. Rozdiel je v tom, že neodkazuješ na externý web, ale v článkoch alebo na podstránkach webu odkazuješ na iné časti (stránky) tvojho vlastného webu.
Interné prepojenie pomáha vyhľadávačom lepšie pochopiť štruktúru webu a môže zlepšiť SEO hodnotenie stránok.
Interné prepojenie je presne to, čo sa v tomto článku zobrazuje ako zelený a podčiarknutý text. Je to vlastne link (odkaz).
Interné prepojenie som využil aj v bode vyššie, kde odkazujem na môj článok o optimalizácii obrázkov. Vidíš to? Relevantné, účinné a jednoduché. Vždy sa však snaž odkazovať na obsah, ktorý nejako súvisí s témou a prirodzene pasuje do obsahu.
8. Písanie vysoko kvalitného obsahu
Tak ako aj ľudia, aj vyhľadávače sú „fajnové“ a „vyberavé“, a to je dobre.
Vyhľadávače dávajú prednosť webovým stránkam s kvalitným obsahom.
Niektorí tvorcovia sa uchyľujú k tzv. „Black hat SEO“ praktike. Snažia sa nakŕmiť webovú stránku obsahom pre botov, a nie návštevníkov – ľudí. Je to síce účinné, ale iba dočasne. V konečnom dôsledku dostaneš akurát tak penalizáciu od Googlu.
Uisti sa sa, že obsah webu je dobre napísaný, informačne šťavnatý a užitočný pre čitateľa, tiež by mal byť gramaticky bezchybný.
V tomto bode je dôležitá je kvalita, nie kvantita. Napíš radšej jeden kvalitný a plnohodnotný článok, ako 5 článkov o ničom.
9. Vytvor sitemapu a odošli ju do vyhľadávačov
Mapa stránok alebo sitemap je súbor, ktorý obsahuje zoznam všetkých stránok na vašom webe. Odoslaním sitemapy do vyhľadávačov im pomôžete ľahšie nájsť a indexovať váš web.
Nezabudni aj na súbor Robots.txt: súbor určení na riadenie toho, ktoré stránky vášho webu môžu vyhľadávače prehľadávať a indexovať a ktoré majú vylúčiť.
Znie to síce náročne, ale nemaj obavy, sitemapu aj robots.txt za teba vytvorí SEO plugin RankMath.
Čo však musíš urobiť sám, je pridať odkaz sitemapy do vyhľadávačov – napr. do Google Serach Console a nezabudnúť tiež vylúčiť stránky, ktoré nechceš aby roboti videli pomocou „no index“ nastavenia.
10. Optimalizácia kľúčových slov
Okolo celého sa to vlastne točí.
Kľúčové slová.
Pre lepší príklad – povedzme, že montuješ tepelné čerpadlá – tvoje kľúčové slovo teda je „montáž tepelných čerpadiel“.
Toto kľúčové slovo by malo byť použité v:
- nadpisoch článku/podstránky,
- v meta nadpise
- meta popise
- url adrese
- a tiež by malo byť pár krát prirodzene použité v texte.
Používaj iba také kľúčové slová, ktorú súvisia s obsahom tvojho webu.
Kľúčové slová by mali byť prirodzene zahrnuté do svojho obsahu – do textu, vrátane nadpisov, odsekov a alt textov obrázkov a podobne.
Dôkladná analýza kľúčových slov je jednou z dôležitých prác SEO odborníka, alebo tvorcu webu.
11. Optimalizácia nadpisov (H1, H2, H3)
Vec na ktorú mnoho tvorcov webu žiaľ zabúda, alebo ju možno neúmyselne nedodržuje.
Nadpisy sú dôležitou súčasťou štruktúry a obsahu webu. Pomáhajú nielen návštevníkom, ale aj vyhľadávačom pochopiť o čom je web a aké informácie obsahuje.
Správne používanie nadpisov a tiež správna štruktúra nadpisov určite zlepší SEO webu a pritiahne viac relevantnej návštevnosti.
Aké úrovne nadpisov poznáme a na čo sa používajú:
- H1 (Heading 1) je najdôležitejší nadpis a mal byť na podstránke použití len raz, v prípade tohto článku je to nadpis článku
- H2 (Heading 2) sa používa pre nadpis sekcií, alebo ako nadpis odseku článku na blogu
- H3 sa používa pre podnadpisy, alebo nadpisy položiek či iné dôležité informácie
- môžeš použiť aj nadpis úrovne H4, H5, H6, ale v praxi sa to deje výnimočne, skoro vôbec. Úplne teda postačuje štruktúrovanie nadpisov do 3. úrovne, maximálne H4.
12. URL adresu vytvor v správnom tvare
Tvorba URL adresy v správnom tvare je dôležitá pre SEO a celkové používateľské prostredie vášho webu.
- Relevantná s kľúčovými slovami URL adresa by mala presne odrážať obsah príslušnej stránky a mala by obsahovať kľúčové slovo. To pomôže používateľom aj vyhľadávačom ľahšie pochopiť, o čom stránka je.
- Krátka a jednoduchá: Dlhé a zložité URL adresy sú ťažko zapamätateľné a môžu pôsobiť neprofesionálne. Snaž sa, aby URL adresy boli čo najkratšie a najvýstižnejšie.
- Pomlčky na oddelenie slov: Pomlčky uľahčujú čítanie a pochopenie URL adries.
Ak potrebuješ zmeniť URL adresu nezabudni použiť 301 presmerovanie, aby si nestratil SEO hodnotenie a pozície vo vyhľadávačoch! Presmerovanie 301 signalizuje vyhľadávačom, že stará URL adresa bola natrvalo presmerovaná na novú.
Buď trpezlivý, vybudovať kvalitné WordPress SEO chce čas
SEO je dlhodobý proces a výsledky sa nedostavia hneď. Je dôležité byť konzistentný a držať sa týchto tipov.
Na záver pre tých, ktorí chcú ísť viac do hĺbky a venovať sa správnemu nastaveniu SEO tu mám ešte pár užitočných nástrojov, ktoré by si mal určite poznať.
Google Search Console
Google Search Console je bezplatný nástroj od Google, ktorý ti pomôže sledovať výkonnosť webu vo vyhľadávaní Google. Môžete si prezrieť, ako sa váš web zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania, identifikovať a opraviť chyby SEO a odoslať mapu webu do Google.
Ahrefs
Ahrefs ponúka bezplatný plán s obmedzenými funkciami, ktorý vám umožňuje sledovať vaše spätné odkazy a kľúčové slová. Zistíš aj aké máš približný „domain rating“.
Google Analytics
Google Analytics je bezplatný nástroj od Google, ktorý ti pomôže sledovať návštevnosť webu. Môžete si prezrieť, odkiaľ prichádzajú návštevníci, čo robia na webe a ako konvertujú.
Bing Webmaster Tools
Bing Webmaster Tools je bezplatný nástroj od Microsoftu, ktorý vám pomôže sledovať výkonnosť vášho webu vo vyhľadávaní Bing. Môžete si prezrieť, ako sa váš web zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania Bing, identifikovať a opraviť chyby a odoslať mapu stránok.